Bułgaria

Dnia 6. marca 2014 roku reprezentacja naszej szkoły (w składzie: Pani Agata Golińska, Pani Iwona Połomska wraz z uczniami: Dominik Mika, Elżbieta Kawalec, Sławomir Wala i Paweł Justyniak) wyruszyła do Bułgarii w ramach projektu Comenius "Home Sweet Home". Myślą przewodnią tej wymiany jest podzielenie się wiedzą na temat naszego regionu, obyczajów, kultury i tradycji.

Pierwszy dzień wyjazdu zaczął się podróżą samolotem (z Krakowa do Wiednia, z Wiednia do Warny). W Warnie wylądowaliśmy około godziny 13. Z lotniska Varna Airport rodziny goszczące zabrały uczniów do swoich domów w celu zakwaterowania. Licealiści do końca dnia mieli czas wolny- spędzili go na spacerze z nowo poznanymi kolegami i koleżankami, oglądając miasto.Pogoda niestety nie dopisywała przez cały wyjazd.

W czwartek tj. 7. marca o 9.00 nasi opiekunowie zabrali nas do tamtejszej biblioteki w celu powitania wszystkich przybyłych członków projektu. Dyrektor VIII Gimnazjum „Al. Pushkin” zaprosił nas na koncert przygotowany przez tamtejszych uczniów. Pokazane zostały nam tańce ludowe, piękne stroje, słuchaliśmy tradycyjnej muzyki, a także współczesnych piosenek wykonanych przez młodych artystów. Następnie zostaliśmy podzieleni na grupy (z wymieszanymi narodowościami: Polakami, Bułgarami, Hiszpanami, Czechami, Niemcami i Turkami), których przewodnicy- nauczyciele mieli za zadanie wraz z bułgarskimi uczniami opowiedzieć historię zwiedzanych zabytków. Nabyliśmy bardzo dużo ciekawych informacji na temat kościołów w Bułgarii. O godzinie 13.00 poszliśmy zjeść posiłek w szkole. Po obiedzie udaliśmy się do Muzeum Historii i Sztuki w Warnie. Kolejny raz poszliśmy do szkoły, w której robiliśmy tradycyjne bransoletki- „martenitsa”. Robione są z czerwonej i białej włóczki, mają za zadanie przynosić szczęście, pieniądze i długie życie. O 19.30 w szkole została zorganizowana dyskoteka dla uczniów- wszyscy bardzo miło spędzili czas.

W sobotę (08.03.2014r.)pojechaliśmy do byłej stolicy Bułgarii- Veliko Tarnovo. Podróż autokarem była długa. W dodatku pogoda nie zachęcała do zwiedzania, ale czas spędzony na rozmowach, udoskonalaniu języka angielskiego, śmianiu się z rówieśnikami sprawiał, że czas mijał szybko i przyjemnie- nic nie zepsuło tego dnia. W mieście zwiedzaliśmy zamek- Tsarevets. Byliśmy podzieleni na dwie grupy. Przewodnicy byli bardzo mili, opowiadając z pasją o tym miejscu przyjemnie się ich słuchało. Koło południa zjedliśmy obiad w restauracji. Następnie wróciliśmy do domów. Wieczór spędzaliśmy dowolnie.

Niedzielne godzinny ranne (09.03.2014r.) były ostatnim dniem przebywania w szkole. Uczniowie z każdego kraju przedstawili swoje prezentacje na temat znanych osób z ich kraju, ważnych wydarzeniach oraz pokazywali zdjęcia z wcześniejszych wymian. Później wszyscy udali się na stołówkę. Całe popołudnie spędziliśmy ze znajomymi na mieście.

Poniedziałek (10.03.2014r.) był dniem odlotu do Polski. Rodziny zawiozły nas na lotnisko i po pożegnaniu oraz podziękowaniach udaliśmy się na odprawę. W Wiedniu mieliśmy około 6 godzin czekania na samolot do Polski, więc nauczycielki postanowiły nas oprowadzić po tym pięknym mieście. Pojechaliśmy metrem do centrum, w którym zwiedziliśmy wiele cudownych miejsc, np.: Katedra Św. Szczepana, Hofburg, Kolumnę Trójcy Świętej, oraz Budynek Parlamentu we Wiedniu. Niestety musieliśmy już wracać na lotnisko. O 21.45 szczęśliwie wylądowaliśmy w krakowskich Balicach..

Oto prezentacja, która przygotowali uczniowie po powrocie.

Uczniowie przygotowali również prezentacje sławnych Polaków, które zostały przedstawione  w Varnie. Poniżej znajduje sie prezentacja postaci Wladysława Warneńczyka, której autorem jest Paweł Justyniak z klasy 2 b.